رشته میکروبیولوژی فراتر از یک انتخاب

مشاوره آموزشی

برای گفتگویی آزادتر با دوستانتان
به انجمن ما مراجعه کنید
قالب جدیدی برای وبلاگتان نیاز دارید؟!!
شهرقالب !
دنبال مطالب تفریحی هستید؟!
بخش تفریحی!
اطلاعات سایت

آمار مطالب
کل مطالب : 26
کل نظرات : 0
آمار کاربران
افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0
آمار بازدید
آی پی امروز : 6
آی پی دیروز : 7
بازدید امروز : 8
باردید دیروز : 9
ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز : 0
بازدید هفته : 19
بازدید ماه : 17
بازدید سال : 961
بازدید کلی : 3,494
مشخصات
آی پی : 3.140.198.173
سیستم عامل :
مرورگر: Safari 5.1
آرشیو

نویسنده : مشاور اول
بازدید : 45


یک سلام مخصوص و درجه یک خدمت تمام رفقای کنکوری، دوستانی که سال ۹۹ رو برای رسیدن به موفقیت در کنکورسراسری  پرقدرت شروع کردند و مطمئن هستم که پر قدرت هم ادامه خواهند داد. در این مقاله در ادامه معرفی رشته های دانشگاهی میخواهم برم سراغ یک رشته جذاب و خوب برای بچه های کنکور تجربی و رشته میکروبیولوژی رو برای شما معرفی کنم.

در این روزها با توجه به شروع ویروس چغر و بد بدن کرونا نیز میتونه این رشته اهمیت بیشتری پیدا کنه و خیلی ها دوست داشته باشن مسیرشون رو به سمت این رشته تغییر بدن.

میکروبیولوژی چیست؟ و مناسب چه کسانی است؟

اگر بخواهیم تعریفی ساده را از این علم بیان کنیم می توانیم بگوییم؛ میکروبیولوژی علم شناسایی کلی میکروب ها شامل، باکتری، قارچ و ویروس ها می باشد. این شناسایی به شناخت کلی این میکرو ارگاسم ها، ساختارشون، عملکرد آن ها و حتی تاثیر آن ها منتهی می شود.

به طور کلی یکی از اهداف این شناسایی دقیق می تواند شناخت میکروارگاسم هایی که حیات، انسان ها، حیوانات و حتی طبیعت را به خطر می اندازد باشد.
طبیعتا دواطلبانی می توانند در این رشته موفق عمل کنند که اولا پایه آن ها در این مباحث در درس زیست شناسی قوی بوده و ذهنی خلاق و مبتکر داشته باشند. ذهن خلاق و مبتکر یک میکروبیولوژیست خوب قطعا باعث شناسایی عوامل بیماری زای این میکروب ها و پیدا کردن راهی برای توقف آن ها می شود.
قطعا این روزها که درگیر این ویروس مرگبار کرونا هستیم بیشتر می توانیم به اهمیت کار عزیزانی که در این حیطه فعالیت می کنند، پی ببریم.

با توجه به نکات می توان گفت داوطلبی که می خواهد وارد این رشته شوند باید، علاوه بر علاقه به درس زیست شناسی و خلاق و مبتکر بودن، دارای حافظه نسبی خوب جهت به یاد آوردن تمامی اطلاعات در زمان مناسب، دقت بالا برای آنالیز و پژوهش مناسب در پروژه های مختلف، صبر زیاد برای رسیدن به یک نتیجه مناسب و همچنین توانایی کار با نرم افزار های کامپیوتری برای تحلیل داده های بدست آمده باشد. همچنین قطعا با توجه به اهمیت این رشته درجایگاه پزشکی امروز و حساس بودن آن توانایی مدیریت بالا نیز می تواند پتانسیل مناسبی برای یک دانشجوی میکروبیولوژی باشد.

گرایش های میکروبیولوژی

همانطور که درقسمت قبل نیز به شما گفتم در علم میکروبیولوژی شما باید به شناسایی میکروب ها بپردازید، حال بر اساس این شناسایی و کاربرد میکروب ها این رشته را در ۳ گرایش به طور کلی بررسی می کنند:

۱) میکرو بیولوژی پزشکی

به طور کلی میتوان گفت این بخش به بررسی میکروب های بیماری زا برای انسان می پردازد، همانطور که می دانید میکروب هایی نیز وجود دارد که با استفاده از آن ها محققان به ساخت داروها برای درمان بیماران می پردازند، همانطور که در بخش های قبل گفته شد، کار و فعالیت در این زمینه در راستای فعالیت های پزشکی بوده و کمک شایانی به پیشرفت های علمی در زمینه پزشکی می کند.

۲)  میکروبیولوژی غذایی

همانطور که با استفاده از برخی از میکروب ها میتوان داروهایی مفید برای کمک به جامعه ساخت، با بررسی و شناخت دقیق برخی از میکروب های مفید میتوان به تولید مواد غذایی پرداخت. همچنین این گرایش از میکروبیولوژی این امکان را به ما می دهد که با بررسی عوامل مختف به تولید مواد غذایی سالم و با کیفیت کمک کنیم

۳)  میکروبیولوژی صنعتی

بدون شک میکروبیولوژی صنعتی نقش بسیار مهمی در سلامت یک جامعه دارد، ما همواره نیاز به موادی مانند کودها، اسیدها و … برای کاهش آلودگی های محیط زیست داریم.
یک میکروبیولوژیست صنعتی می تواند با شناسایی ساختار و ویژگی های دقیق میکروب ها به تولید این مواد بپردازد. نکته دیگر و بسیار مهم در این گرایش این می باشد که ما در هنگام تصفیه نفت و استخراج فلزات سنگین با آفت های زیادی رو به رو هستیم، کار در این گرایش می تواند راه مقابه با این آفت ها را به ما بیاموزد

درس های رشته میکربیولوژی در دانشگاه

این رشته دارای ۱۳۵ واحد کلی می باشد که مانند سایر رشته ها دارای دروس عمومی، پایه، اختیاری و اختصاصی می باشد.

از دروس مهم و اصلی این رشته می توان به:

 میکروب شناسی
 باکتری شناسی
 ویروس شناسی
 قارچ شناسی
 ایمنی شناسی( ایمونولوژی)
 بیو شیمی
 زیست گیاهی
 زیست جانوری
 ژنتیک
 و…

اشاره کرد، که هر دانشجو می تواند با بررسی این درس ها و علایق خود مسیر کاری خود را باتوجه به گرایش های بیان شده در قسمت های قبل انتخاب کند.

بازار کار یک میکروبیولوژیست

با توجه به کاربردهای این رشته دربخش های مختلف پزشکی، صنعت و تغذیه بازار کاری نسبتا خوب و قابل قبولی برای یک فارغ التحصیل با دانش از این رشته وجود دارد. از جمله مکان هایی که یک میکروبیولوژیست می تواند در آن ها مشغول به کار شود می توان به: آزمایشگاه های طبی (که امروزه کمتر از میکروبیولوژیست استفاده می کنند)، بخش آزمایشگاهی شرکت نفت، بخش های تحقیقاتی صنایع غذایی و دارویی، کارشناس آزمایشگاه واکسن و سرم، آزمایشگاه مواد آرایشی و بهداشتی و… اشاره کرد.

به طور کلی مانند هر رشته دیگر این رشته نیز برای ورود به آن نیازمند علاقه و تلاش زیاد برای رسیدن به آن است. اگر می خواهید این رشته درجه یک را در یکی از دانشگاه های خوب کشور مثل دانشگاه تهران، شهید بهشتی، اصفهان و… پشت سر بگذارید پس همین الان پر انگیزه تلاشت رو چندین برابر کن و به هدفتنزدیک و نزدیک تر شو.

از شما حرکت، از خدا قطعا برکت
نویسنده: مهندس سید سپهر لاجوردی/ مشاور و مدرس کنکور


نظرات کاربران

کد امنیتی رفرش